Livios: Bouwen aan morgen

Halogeen spots vervangen door Led spots? 12V of 220V?

Halogeen spots vervangen door Led spots? 12V of 220V?

Iris V
0 thumb_up 2 comment Andere particulier
#Verlichting · 3 jaren geleden

Hoi,

Gebouwd in 2000 en in mijn huis heb ik een 60-tal halogeenspots, die ik nu graag wil vervangen door ledspots omwille van energiezuinig, ...   Maar ik ken er zelf niets van en opzoekwerk op het WWW helpt me al een beetje maar ik kan er niet goed aan uit.  

Op de verpakking van mijn hallogeenspots zie ik staan : MR16 GU5.3 12V.

Ik denk me iets te herinneren van transformators die in het plafond zitten.

Moet ik zoeken achter een ledspot op 12V of moet ik de transformators laten verwijderen en gaan voor een ledspot op 220 V?

Ik zie prijzen van 8 euro en prijzen van 16 euro ?  Geen idee welke ik moet aankopen.  Warm licht is kleurtemperatuur van 2700K, dus dat weet ik al wel.

Alvast dank voor de raad,

Iris

60 spots ineens vervangen zou een te grote investering zijn, dus ik start met ruimtes die ik het meest gebruik.

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

idur
138 thumb_up 533 comment Andere professioneel
3 jaren geleden

Je kan je 12v spots omwisselen voor 12v ledspots alleen moet je opletten indien er dimmers zijn die deze spots bedienen. Niet alle ledspots kunnen gedimd worden. Je kan ook voor 230v spots gaan maar dit wil wel zeggen dat je aan de installatie het één en ander moet veranderen(wegnemen van transfo's,omwisselen van lampenhouder)en zal dit duurder uitkomen door het werk en extra lampenhouder.Wat prijzen betreft moet je er vanuit gaan dat de grotere merken(osram,philips,megaman en degene die ik vergeet)een betere kwaliteit bieden van led en ook een courantere kleur met een hogere prijs als gevolg.Mijn ervaring met de goedkopere ledspots(dikwijls van onbekende oorsprong)is dat er dikwijls kleurverschil is tussen dezelfde spots en de lichtopbrengst ook te wensen overlaat.Als je een 50w/12v halogeenspot vervangt door een gelijkwaardige ledlamp moet deze lamp toch minimum een 450 lumen produceren wil je een degelijk verlichtings niveau halen.

DirkH
1 thumb_up 13 comment Andere particulier
3 jaren geleden · Bedankje ontvangen

Opletten: je mag niet zomaar 12v halo vervangen door led, dat hangt af van de transformator. Als het een gewikkelde is mag het wel, anders niet!  Als uw huis dateert van 2000 is de kans heel groot dat het niet led compatibele trafos zijn. Bij twijfer, raadpleeg iemand die dat kan checken voor je vodden hebt. Ik heb thuis de transformatoren eruit gesmeten en overgeschakeld naar 230v. 12v is het verleden, 230v is veel praktischer en is de toekomst.

Jean Marie Klusser
1 thumb_up 4 comment Verbouwer
3 jaren geleden · Bedankje ontvangen

Als je spots vervangt Door led ben je beter af met te kiezen voor een goede kwaliteit anders moet je na een tijd ze opnieuw vervangen en het kost je dus 2 maal en het komt duurder uit dan dat je de betere kwaliteit had genomen  

Uw transfo's zijn niet geschikt voor led

Dus is het beter om te kiezen voor led verlichting op 220v

Jean Marie Klusser
1 thumb_up 4 comment Verbouwer
3 jaren geleden

Als je spots vervangt Door led ben je beter af met te kiezen voor een goede kwaliteit anders moet je na een tijd ze opnieuw vervangen en het kost je dus 2 maal en het komt duurder uit dan dat je de betere kwaliteit had genomen  

Uw transfo's zijn niet geschikt voor led

Dus is het beter om te kiezen voor led verlichting op 220v

Dirk D
0 thumb_up 2 comment
3 jaren geleden

Mijn ervaring met LED spots op 230V zijn eerder negatief. De omvorming gebeurt in het spotje zelf en daar durft het wel eens fout te lopen met als gevolg onregelmatig flikkerende lampen. Dit gebeurt meestal na 2 jaar :( na de waarborg dus. De andere spots op 12 v zijn, uit eigen ervaring , betrouwbaarder en anls je een betje uitkijkt vind je er die ook dimbaar zijn. Verder vind ik neutraal wit het meest universele, zeker in de plaatsen waar je gaat lezen of werken. Anders is warm wit mooi als sfeer verlichting.

Betreft de transformatoren.... mijn ervaring is dat, wanneer je op elke kring nog 1 gewone spot laat zitten, je zonder problemen de led spot kan plaatsen. Dit is misschien en tip als je stap voor stap wil werken.

Dirk D
0 thumb_up 2 comment
3 jaren geleden

Voor LED verlichting is het net omgekeerd :) deze werken best op 12V 

Even technisch: een ledje zelf werkt op een spanning van 3.5 tot 4 V de conversie van 12V is betrouwbaarder dan vanuit 230V

Opletten: je mag niet zomaar 12v halo vervangen door led, dat hangt af van de transformator. Als het een gewikkelde is mag het wel, anders niet!  Als uw huis dateert van 2000 is de kans heel groot dat het niet led compatibele trafos zijn. Bij twijfer, raadpleeg iemand die dat kan checken voor je vodden hebt. Ik heb thuis de transformatoren eruit gesmeten en overgeschakeld naar 230v. 12v is het verleden, 230v is veel praktischer en is de toekomst.

karel1946
0 thumb_up 1 comment Andere particulier
3 jaren geleden

ik heb al mijn halogeen spots 50 watt op 12v , vervangen door led ,ik heb in totaal , zaak en prive 120 spots , heb geen transformators vervangen en is nu bijna 4 jaar , geen enkel probleem mijn led doen het perfect , soms heb ik een transformator stuks, maar dat is normaal ze zijn 20 jaar oud en dan vervang ik die door een transformator voor ledlampen.

leds duur, het is waar je ze aankoopt , ik heb mij leds besteld via e-bay en ze komen allemaal van china , gratis geleverd , bij mijn eerste aankoop een kleine bestelling van 5 of 10 leds ,led lampen van 10watt ter vervanging van 50watt halogeen , aan de prijs van 1.5 à  3 dollar, om te zien of de leveringen correct verlopen ,  nooit enig probleem ondervonden en de leds zij goed, en een lampje van +- 2€ dat niet werkt is minder erg dan een led van 10€of 15€ .   Al mijn lampjes besteld per 10 of 20 geen extra kosten van invoer of douane, alleen de verzending duurt wel 3 tot 6 weken.

Heb daar ook de r7s  20watt lampen besteld in led kosten hier , +-56€  juist dezelfde lamp daar +-16€  .

Er zij wel enkel belangrijke punten als je besteld , nm. de kleur , warm wit koel wit , en de wattage er zijn leds van 3 tot 12 of 15 watt , en dan nog het type, MR16, GU10, E27 of E14 en dimbaar of niet dimbaar,om led lampen te dimmen heb je wel best een aangepaste dimmer voor led lampen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?