Forum

Heeft er iemand ervaring in het inkorten van Ikea Pax kasten ? (vb. 100cm verkleinen naar 97cm kast)

Julie JOS
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
#Interieurafwerking · 1 jaar geleden

Wij willen graag een Ikea Pax kast zetten in een nis die 197 cm breed, 244cm hoog en >60 cm diep is.

Opties bij Ikea Pax kasten qua breedte zijn 100cm, 75cm of 50cm breed. Gezien een ruimteverlies van 22cm zouden wij er voor opteren om de kast zelf in te korten in de breedte met 3cm. Tips hiervoor zijn welkom :-)

Alvast bedankt voor het snelle antwoord - Ikea actie op de pax kasten loopt nog 02/06/2019 !

Alle reacties

Stefan85
7 thumb_up 34 comment Verbouwer
1 jaar geleden · Bedankje ontvangen

Hoi Julie JOS,

Ik weet uit ervaring dat je in de hoogte maximum 2.7 cm kan inkorten. Maar ik weet niet als dit ook geld voor de breedte of diepte...

Het probleem bij ikea kasten is dat de corpussen niet volledig uit vezelplaat bestaan.
Enkel de buiten randen zijn van vezelplaat, de rest is een soort karton-honinggraat structuur waardoor een metalen versteviging loopt. Hierdoor zijn deze zo goedkoop.
Je zou er dus achter moeten komen hoe breed de lijnen vezelplaat zijn, en afhankelijk hiervan het teveel verdelen over de twee zijden ( /4 als je 2 kasten van 100 gebruikt ) om de draagkracht niet tezeer te minimaliseren.
Als je echt zot wil doen kan je ook proberen om de kartonplaat op de plaatsen waar de deuvels komen te injecteren met chemisch anker of vloeibaar hout om deze terug te versterken. Of uitfrezen en houten latten inlijmen maar deze oplossingen zijn al redelijk extreem en vereisen wat voorkennis...

Grtz Stefan

Julie JOS
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
1 jaar geleden

Bedankt Stefan voor het snelle antwoord.

Wij gaan dan op zoek naar een andere oplossing.

Groetjes

Julie

Nick 61
130 thumb_up 742 comment
1 jaar geleden

Een op maat gemaakte kast als bouwpakket is wel wat duurder maar je komt niet voor onverwachte verrassingen te staan, elke betere dhz zaak kan deze voor jou maken

Succes

KoenvonG
0 thumb_up 3 comment
2 maanden geleden

Hoi Stefan,

Ik zit ook met een pax kast die ik in de hoogte moet inkorten. Hoe weet jij uit ervaring dat het 2,7 cm in te korten is? Zit je dan al op het eind van de vezelplaat of houd je dan genoeg vezelplaat over om de structuur van de volledige plaat in stand te houden?

Ik wil mijn pax kast namelijk plaatsen in een ruimte waar het plafond 235cm hoog is. Kun je vanuit jouw ervaring inschatten of 2,7cm voldoende is om de kast te plaatsen? Er moeten ook schuifdeuren opkomen.

groeten,

Koen

Hugo C.
322 thumb_up 1960 comment
2 maanden geleden

Hetgeen ik gedaan heb is de horizontale stukken inkorten op de gewenste breedte en de kast monteren met 1 deur. Het openblijvende deel van de tweede deur dichten met een vast paneel, in dezelde kleur en op maat gezaagd in een DHZ-zaak. Je kan er ook nog altijd scharnieren op plaatsen zodat je dat deel ook kunt openen alsdat nuttig is.

Stefan85
2 maanden geleden

Hoi Stefan,

Ik zit ook met een pax kast die ik in de hoogte moet inkorten. Hoe weet jij uit ervaring dat het 2,7 cm in te korten is? Zit je dan al op het eind van de vezelplaat of houd je dan genoeg vezelplaat over om de structuur van de volledige plaat in stand te houden?

Ik wil mijn pax kast namelijk plaatsen in een ruimte waar het plafond 235cm hoog is. Kun je vanuit jouw ervaring inschatten of 2,7cm voldoende is om de kast te plaatsen? Er moeten ook schuifdeuren opkomen.

groeten,

Koen

Hoi Koen,

Bij mij zijn de plafonds ook 235cm hoog en het lukte net om deze kasten te plaatsen. Ik heb er zowel eentje met schuifdeuren als eentje met gewone deuren. In de winkel hadden ze mij uitgelegd dat de randen in vezelplaat rondom 3cm waren. Dus 2.7 zowel vanboven als vanonder was het maximum (ik heb toen 2.5 genomen).Op die manier hou je nog net genoeg draagstructuur over. Na het zagen gewoon de deuvelgaten opnieuw inboren en je kan verder met de installatie.

Het nadeel met schuifdeuren is dat de schuifdeuren zelf niet in te korten zijn, dit wordt opgevangen door de plint (zie bijlage) (de kast wordt lager dus de schuifdeur 'zakt' ) houdt er rekening mee dat je dus ook de onderste beugels voor de schuifdeur op maat zal moeten laten lassen. Doordat het ophangpunt hetzelfde blijft maar de deur zakt moet je de beugels verlengen met de lengte die je ingekort hebt.  (zie andere bijlage)

Houdt er ook nog rekening mee dat je schuifdeuren moet inhangen, dus dat je nog enkele centimeters op overschot moet houden aan het plafond. Ik heb om de maximale hoogte aan te kunnen houden de beugels eerst geplaast en in de kast gepkropen en de deuren op de beugels geschroefd terwijl iemand anders aan de buitenkant de deur vasthield. 

Allemaal redelijk omslachtig maar best doenbaar als je beschikt over het nodige geduld en wat kluskennis. 

Een kast met gewone deuren is simpeler, daar kort je gewoon de deur in en je bent klaar.  

Veel succes 

grtz Stefan

KoenvonG
0 thumb_up 3 comment
2 maanden geleden

Beste Stefan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het resultaat ziet er er ook zeer mooi uit! En mooie schuifdeuren met die spiegels erin. Nu heb ik ook het vertrouwen dat het op mijn locatie moet lukken. 

Ik heb zelf een pax kast in opslag staan na een verhuizing (zie bijlage). We zitten nu in een soort tijdelijke woning en gaan binnenkort weer verhuizen. Ik heb de kast zorgvuldig uit elkaar gehaald en verhuisd, dus alles is in goede staat.

Ik kan je overigens helemaal volgen. Wel heb ik nog wat vragen: Als ik het goed begrijp heb je alleen 2,5 cm van de onderkant afgenomen? En heb je ook overwogen om de plinten in te korten in plaats van de beugels te verlengen? En zo ja, waarom heb je dan toch de beugels verlengd? 

Ik wil zelf ook voor de maximale hoogte van, dus ik ga de deuren op dezelfde wijze monteren.

Groeten,

Koen

Stefan85
2 maanden geleden

Hoi Koen,

Ik heb zowel vanboven als vanonder 2.5 cm ingekort. Dat zie je aan de foto, de plint +/-7cm valt bijna volledig weg. 

Inkorten van de voet is af te raden, aangezien deze de kast zijn stevigheid geeft. Dit werd door het personeel van ikea ook heel erg afgeraden. (ik had het geluk iemand te vinden bij IKEA die ook daadwerklijk over technische- en productkennis beschikte) 

Grtz Stefan

KoenvonG
0 thumb_up 3 comment
2 maanden geleden

Hoi Stefan,

Dus toch 5 cm ingekort voor een plafond van 235,  dan heb je toch wel zeker wat speling aan de bovenkant? Goed om te weten in elk geval! 

Ook van de plint overigens . Dan laat ik mijn beugels ook verlengen. Nogmaals bedankt!

Als ik mijn kast in elkaar heb (ergens in november) zal ook nog een foto delen.

Groeten,

Koen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.