Livios: Bouwen aan morgen

Heeft er iemand ervaring in het inkorten van Ikea Pax kasten ? (vb. 100cm verkleinen naar 97cm kast)

Heeft er iemand ervaring in het inkorten van Ikea Pax kasten ? (vb. 100cm verkleinen naar 97cm kast)

Julie JOS
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
#Interieur · 5 maanden geleden

Wij willen graag een Ikea Pax kast zetten in een nis die 197 cm breed, 244cm hoog en >60 cm diep is.

Opties bij Ikea Pax kasten qua breedte zijn 100cm, 75cm of 50cm breed. Gezien een ruimteverlies van 22cm zouden wij er voor opteren om de kast zelf in te korten in de breedte met 3cm. Tips hiervoor zijn welkom :-)

Alvast bedankt voor het snelle antwoord - Ikea actie op de pax kasten loopt nog 02/06/2019 !

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

Stefan85
7 thumb_up 31 comment Verbouwer
5 maanden geleden · Bedankje ontvangen

Hoi Julie JOS,

Ik weet uit ervaring dat je in de hoogte maximum 2.7 cm kan inkorten. Maar ik weet niet als dit ook geld voor de breedte of diepte...

Het probleem bij ikea kasten is dat de corpussen niet volledig uit vezelplaat bestaan.
Enkel de buiten randen zijn van vezelplaat, de rest is een soort karton-honinggraat structuur waardoor een metalen versteviging loopt. Hierdoor zijn deze zo goedkoop.
Je zou er dus achter moeten komen hoe breed de lijnen vezelplaat zijn, en afhankelijk hiervan het teveel verdelen over de twee zijden ( /4 als je 2 kasten van 100 gebruikt ) om de draagkracht niet tezeer te minimaliseren.
Als je echt zot wil doen kan je ook proberen om de kartonplaat op de plaatsen waar de deuvels komen te injecteren met chemisch anker of vloeibaar hout om deze terug te versterken. Of uitfrezen en houten latten inlijmen maar deze oplossingen zijn al redelijk extreem en vereisen wat voorkennis...

Grtz Stefan

Julie JOS
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
5 maanden geleden

Bedankt Stefan voor het snelle antwoord.

Wij gaan dan op zoek naar een andere oplossing.

Groetjes

Julie

Nick 61
122 thumb_up 691 comment Andere professioneel
5 maanden geleden

Een op maat gemaakte kast als bouwpakket is wel wat duurder maar je komt niet voor onverwachte verrassingen te staan, elke betere dhz zaak kan deze voor jou maken

Succes

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?