Om zelf een vraag te stellen of te kunnen reageren op een bericht moet je je Aanmelden of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Onderwerp volgen

Plotse drukverschillen in de leidingen na de regenwaterpomp.

herwig volckaert
#1 Gepost : dinsdag 19 juni 2012 9:10:31(UTC)
herwig volckaert

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)

Hoy,

Wij beschikken over een regenwatertank van 20000 liter. Het water uit de tank wordt via een filtersysteem naar de nodige punten aftakpunten (wasmachine - buitenkranen - toiletten en badkamer) gestuurd met behulp van een centrifugaalpomp met presscontrol. Dit maakt dat wij constant over een druk van 5,5 bar beschikken tijdens het pompen. Echter, na het openen van bijvoorbeeld de douchekraan valt de druk in één keer weg gedurende de tijd dat de pomp moet opstarten (2-tal seconden) en komt er gedurende die korte tijd weinig water uit de kraan. Dat op zich is niet zo erg. Als het debiet van de waterafname echter niet groot genoeg is schakelt de pomp af gedurende enkele seconden met als gevolg dat het waterdebiet aan de kraanuitgang gedurende die tijd ook terugvalt. Een vervelende eigenschap die ik dacht op te vangen door het plaatsen van een waterbuffertank zoals bij een hydrofoorgroep. De plotse drukverschillen zijn daarmee van de baan, maar nu heb ik wel het feit dat de druk van 5,5 bar langzaam aan zakt naar de ingestelde druk van het membraam in de buffertank, namelijk 1,5 bar vooraleer de pomp terug opstart. Daarenboven gaat mijn presscontrol niet meer werken en is dus mijn droogloopbeveiliging ook foetsie.

Mijn vraag is dus de volgende. Bestaat er een manier om bij een gewone centrifugaalpomp met presscontrol  de waterdruk aan de kraan constant te houden bij laag afnamedebiet? Dient er een ander soort pomp geïnstalleerd? Wie heeft ervaring met dit probleem? Wie een oplossing weet zou ik zeer dankbaar zijn deze met mij te willen delen.

Groetjes

Herwig

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 19 juni 2012 9:14:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

mike
#2 Gepost : donderdag 21 juni 2012 20:16:57(UTC)
mike

dag Herwig,heb je juist een mailtje gestuurd i.v.m de plotse drukverschillen,pas daarna gezien dat je onderaan op dit forum kunt antwoorden.

Zou jij de mail kunnen invoegen zodat andere gebruikers deze ook kunnen lezen,

beste dank,

Mike.

mike is 1x bedankt voor deze post.
herwig volckaert op 21/06/2012(UTC)
herwig volckaert
#3 Gepost : donderdag 21 juni 2012 20:59:17(UTC)
herwig volckaert

Bedankjes: 1 keer
Dag Herwig,
Heb ook een probleem in die aard,
onlangs heb ik mijn Karcher hydrofoorgroep met presscontrol en digitale uitlezing vervangen door een Grundfoss mq45 centrifugale pomp met ingebouwde presscontrol.
De Karcherpomp viel altijd in veiligheid als er weinig water afgenomen werd,vb met tuinslang werken ,of tijdens het vullen van het toilet,wasmachine...
Ook geprobeerd met een expantievat erbij te koppelen,was beter maar niet optimaal.
Nu met de Grundfosspomp,samen met expantievat 10liter,geen problemen meer voor toiletten,wasmachine...
Mijn grootste probleem is,daar ik grondwater ophaal,het water een hoge hardheid heeft en dus veel kalk bevat.
Daarom installeeerde ik een traditionele waterverzachter met electronische sturing.
Werkt prima,tot deze in spoeling komt,eerste faze geen probleem maar bij de tweede,nl.pekelaanzuiging,valt de pomp in veiligheid,op dat moment loopt er langzaam water door de verzachter.derde faze geen probleem,meer debiet,vierde faze terug hetzelfde probleem bij het vullen van de zoutbak met water.
Is blijkbaar een groot probleem met die electronische presscontrols als er weinig water afgenomen wordt,pomp denkt dan dat er een lek is en valt in veiligheid.
Hoe kunnen we dat overbruggen?
Bij het spoelen van de waterverzachter start de druk met 4.2 bar om dan langzaam te zakken naar 1.8 bar(de pomp blijft draaien)en valt dan in veiligheid.resetknop indrukken,druk stijgt direct tot max.druk om dan geleidelijk af te zakken...ongeveer hetzelfde fenomeen als bij jou.
Ben er al lang mee gekwelt en vindt maar geen oplossing.
Wie weet raad?
AngeloG
#4 Gepost : zaterdag 15 december 2012 5:20:34(UTC)
AngeloG

Herwig, ik heb ook zelfde probleem als jij denk ik:

Zie dat je bericht dateert van 6 maand geleden. Wat is er bij jouw dan gedaan geweest als oplossing?

Gebruikers die dit onderwerp bekijken
Guest (2)
Onderwerp volgen
Ga naar rubriek  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier stemmen op Polls.